Home / Gezondheid / Spierpijn / Wat te doen tegen spierpijn? 4 tips voor een snel spierherstel

Wat te doen tegen spierpijn? 4 tips voor een snel spierherstel

Iedereen heeft er weleens last van: spierpijn. Soms treedt het al op tijdens het sporten en soms pas lang daarna. Maar wat is spierpijn precies en hoe ontstaat het? En belangrijker: wat kun je ertegen doen? Je leest het in deze blog!

Wat is spierpijn?

Je lichaam telt meer dan 600 verschillende spieren en dus is het niet zo lastig te bedenken dat je daar ook wel eens last van kunt krijgen. Je kunt het zo gek niet bedenken waar je allemaal spieren voor nodig hebt. Je spieren zorgen voor de bewegelijkheid van je skelet. Je kunt goed bewegen doordat je spieren afwisselend samentrekken of ontspannen.

Er zijn twee verschillende soorten spierpijn: vroege en verlate spierpijn. Bij vroege spierpijn heb je last van een brandend gevoel in je spieren dat tijdens of vlak na een inspanning ontstaat. Verlate spierpijn ontstaat, zoals de naam het al zegt, meestal pas 24 tot 48 uur na de inspanning.

De oorzaak van spierpijn

Spierpijn ontstaat altijd na een inspanning. De spieren worden dan overbelast en je lichaam geeft een signaal af. Ook als je ineens spieren gebruikt die je normaal nooit gebruikt kun je last krijgen van spierpijn. Ook stress, een verkeerde houding of te lang één houding aanhouden, staan, griep en kou kunnen spierpijn veroorzaken. Maar hoe dan?

Oorzaak vroege spierpijn

Nadat het lichaam de normale energie-reserves heeft opgemaakt ontstaat er een ophoping van melkzuur in je spieren. Bij de verbranding van glucose komt melkzuur vrij. Bij een zware inspanning wordt er echter meer melkzuur aangemaakt dan afgevoerd. Het melkzuur hoopt zich op in je spieren en je krijgt last van verzuring, wat via je zenuwen uiteindelijk voor een pijnprikkel zorgt. Er ontstaat dan een brandend gevoel.

Oorzaak verlate spierpijn

Deze spierpijn treedt pas later na de inspanning op en wordt veroorzaakt door hele kleine scheurtjes in je spiervezels. Hierdoor krijg je een pijnprikkel en zijn je spieren minder belastbaar. De scheurtjes zijn zo klein dat ze niet gevaarlijk zijn en zorgen er uiteindelijk voor dat je sterker wordt. Bij het herstel bereidt het lichaam zich voor op deze zwaardere inspanning dan het gewend is, waardoor de spieren alleen maar sterker worden.

4 tips tegen spierpijn

1. Neem een massage bij spierpijn

Wanneer je last hebt van spierpijn is er niets lekkerders dan een goede massage. Dit zal wel even pijn doen, maar massages voorkomen ontstekingen van je spieren en voeren de gifstoffen af. Wanneer een kennis of je partner je masseert, let er dan op dat er niet alleen op het midden van een spier gefocust wordt maar ook op de uiteinden. Dan kan de spier zich pas echt optimaal ontspannen.

2. Spierpijn verhelpen met eten en drinken

Spierpijn kun je verhelpen door goed op je voeding te letten. Voeding die rijk is aan vitamine C verzacht de spierpijn en ook magnesium en antioxidanten zullen de spierpijn verminderen. Het is na het sporten ook verstandig om proteïnen te nemen, ook dit helpt tegen spierpijn.

Het is belangrijk om genoeg water voor, tijdens en na het sporten te nemen. Melkzuur lost op in water en dit zorgt ervoor dat je afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Ook levert water meer zuurstof aan de spieren. Behalve water is ook koffie een aanrader. Een kop koffie na de training kan de spierpijn verhelpen.

3. Blijf bewegen bij spierpijn

Het zal niet iets zijn waar je zin in hebt wanneer je spierpijn hebt, maar toch is het belangrijk om wel in beweging te blijven. Rust is belangrijk voor het spierherstel, maar lichte beweging is wel nodig om de spierpijn te verhelpen. Dit is namelijk belangrijk voor de doorbloeding waardoor gifstoffen worden afgevoerd. Hierdoor wordt het herstelproces bevorderd.

4. Gebruik warmtepads tegen spierpijn

IJskoud water voorkomt ontstekingen in de spieren en vermindert de pijn. Wanneer je spierpijn voelt opkomen of er al last van hebt is het aan te raden om een warmtepad een paar minuten in de koelkast te leggen en vervolgens op de plek waar je spierpijn hebt te leggen. Houd deze vervolgens 10 tot 20 minuten tegen je aan. Dit is heel goed voor je spieren en het zal de pijn verhelpen.

Als je niet direct na het sporten een warmtepad kunt gebruiken is het aan te raden om een paar uur na het sporten een warmtepad die warm is op de spier te leggen. Dit ontspant de spieren en is een uitstekend middel na het sporten om de spierpijn te verhelpen.

Heb je ook vaak last van spierpijn en wil je er graag snel vanaf? Dan is het handig om een warmtepad te bestellen die je zowel koud als warm kunt gebruiken om snel en eenvoudig van je spierpijn af te komen. Neem eens een kijkje in onze webshop voor ons volledige assortiment!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *