Home / Gezondheid / Pijnklachten / Wat te doen bij een ontsteking: koelen met ijs of juist warm houden?

Wat te doen bij een ontsteking: koelen met ijs of juist warm houden?

koelen of warm houden

Iedereen overkomt het wel eens, je hebt een wond of last van een infectie waardoor je een ontsteking krijgt in je lichaam. Wanneer je een ontsteking hebt, wil je de pijn ervan graag verzachten. Naast het gebruik van medicijnen kun je de pijn ook op een natuurlijke manier verlichten door de ontsteking te koelen of warm te houden. De meningen over wat nu het beste is, zijn verdeeld. In deze blog vertellen we je daarom wat het beste werkt en waarom.

Wat is een ontsteking?

Een ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van het weefsel of vreemde stoffen. Het doel van een ontsteking is om het lichaam te verdedigen en weer te herstellen. Een ontsteking kun je herkennen aan een rode en warme huid rondom het ontstoken gebied. Dit kan samen gaan met veel pijn, een zwelling of koorts. Wanneer een ontsteking langdurig is, kan het koeler aanvoelen en zal het minder opgezwollen zijn.

Kou en warmte kunnen allebei helpen om pijn te verlichten. Het kan daarom verwarrend zijn om te bepalen wat je het beste kunt doen bij een ontsteking. Over het algemeen is het beter om te koelen wanneer je pijn hebt door een zwelling of ontsteking. Warm houden werkt vooral ontspannend en is geschikt bij spierpijn of chronische pijn.

Koelen met ijs

Wanneer je een wond hebt opgelopen, is je weefsel ontstoken. Dit kan zorgen voor een zwelling, roodheid en pijn. Kou kan de pijn verdoven, het vernauwt de bloedvaten zodat er minder bloed naar de wond stroomt. Hierdoor ontstaat er minder druk op de wond en neemt de zwelling en pijn af.

Ook wanneer je gewrichten pijnlijk aanvoelen, is koelen met ijs een goede methode om de pijn te verzachten. Je kunt een coldpack gebruiken en deze tegen de warme en gevoelige plek leggen. Leg een hand- of theedoek tussen de huid en de coldpack en houdt deze minstens twintig minuten vast. Onze warmtezakken zijn ook geschikt om als coldpack te gebruiken. Bewaar deze voor gebruik in de koelkast bij 3-5° Celsius

Warm houden

Heb je last van een aanhoudende blessure, stijve gewrichten of spierpijn? Dan is het goed om het warm te houden. Een warmtepack zorgt voor het verwijden van de bloedvaten en stuurt zuurstof en voedingsstoffen naar de juiste plek. De doorbloeding wordt verbeterd waardoor pijn en stijfheid afnemen. Binnen 15 seconden warm je de warmtepack op in de magnetron.

Naast een hotpack kun je ook een hete douche of bad nemen om de gewrichten op te warmen en soepeler te maken. Doe dit niet langer dan 15 minuten. Bij chronische ontstekingen die kouder aanvoelen dan de rest van de huid kan het ook goed zijn om warmte aan te brengen. Hiermee ontspan en kalmeer je de huid.

Conclusie: het ligt aan de situatie

Uiteindelijk moet je per situatie bekijken of het beter is om te koelen of verwarmen. Bij ontstekingen is het meestal goed om te koelen maar is de ontsteking chronisch, dan kun je het beter warm houden.

Voor een aantal gevallen is het altijd beter om te koelen, bijvoorbeeld in de eerste 24 tot 48 uur na een ongeval. Wanneer kou dieper de huid intrekt, trekken de bloedvaten samen en wordt de bloedtoevoer beperkt. Ook worden de zenuwen zo verdoofd waardoor de eerste pijn wordt verzacht. De techniek om het warm te houden wordt vaker gebruikt in een later stadium, wanneer je al langer last hebt van pijn en vooral wilt ontspannen.

Heb je vragen over cold- of hotpacks? Laat het ons dan weten! Wij kunnen al je vragen beantwoorden en helpen je graag verder.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Met de knop 'instellingen' kunt u aangeven welke soorten cookies u wilt accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen