Home / Gezondheid / Wat te doen tegen kou / Koud in bed: 5 tips om beter te slapen als je een koukleum bent

Koud in bed: 5 tips om beter te slapen als je een koukleum bent

koud in bed tips

We zijn in de koude wintermaanden aangekomen. Dat is meteen te merken aan de temperatuur in de slaapkamer. Heb jij het vaak koud in bed? Wist je dat dat invloed heeft op je slaap? De kou kan ervoor zorgen dat je minder goed in- en doorslaapt. Daarom zetten we in deze blog de 5 gouden tips om beter te slapen op een rij.

De gevolgen van het koud hebben in bed

Wanneer je het koud hebt in bed, heb je veel kans dat je midden in de nacht wakker wordt. Ook heb je meer kans op nachtmerries en slaap je waarschijnlijk onrustig. Dit kan op lange termijn ernstige gevolgen hebben voor je slaapritme. We brengen ongeveer een derde van ons leven in bed door, wat al aangeeft hoe belangrijk slaap is. Daarom hebben wij uitgezocht wat de beste methodes zijn om ook goed te kunnen slapen wanneer het koud is.

5 tips om beter te slapen in de winter

1. Kleed je goed

De eerste tip spreekt voor zich: de juiste kleding kan al veel helpen tegen kou. Een lange pyjama of een nachtjapon kunnen ervoor zorgen dat je het warmer hebt in bed. Wanneer je dikke (wollen), ruime sokken aandoet zullen je voeten lekker warm blijven, wat ervoor zorgt dat de rest van je lichaam ook warm blijft. Er hoeft dan namelijk geen extra warmte naar je voeten toe, waardoor je algehele lichaamstemperatuur hoog blijft.

Zorg er wel voor dat de sokken die je aantrekt ruim vallen. Wanneer de sokken te strak zitten kan de bloedcirculatie worden belemmerd, waardoor je het juist weer koud kunt krijgen. Ook kun je pantoffels naast je bed neerzetten, zodat je niet over de koude vloer hoeft te lopen als je ‘s nachts uit bed moet.

2. Gebruik een elektrische deken of warme kruik

Een elektrische deken of warme kruik kunnen je bed verwarmen, waardoor je in elk geval makkelijker in slaap zult vallen. De elektrische deken kun je een kwartiertje voordat je naar bed gaat alvast aanzetten, zodat deze bij bedtijd lekker warm is. Bovendien hebben de meeste elektrische dekens een bepaalde tijd dat ze aan blijven staan, zodat je gedurende de nacht niet je bed uit zweet.

Bij een kruik is het raadzaam om al iets eerder te beginnen. Vul een kruik met warm water, en leg deze een halfuur voor je naar bed gaat onder de dekens. Je zult in een lekker warm bed stappen en goed slapen, eventueel met de kruik tegen je aan.

3. Gebruik warmtezakken

Behalve een elektrische deken en een kruik, kun je ook een warmtezak gebruiken. Warmtezakken zijn er in verschillende soorten en maten en ideaal om het snel warm te krijgen. Met één druk op de knop activeer je de warmtezak die verwarmt tot een heerlijke en bovendien veilige temperatuur.

Zo kun je bijvoorbeeld een nek & schouder warmtezak gebruiken om je nek en schouders te verwarmen. Je zult meteen merken dat je minder stijve spieren krijgt van het koude weer! Ook kun je handwarmers of de rug warmtezak aanschaffen voor in bed.

stijve rug4. Neem een koude douche

Neem een koude douche tegen de kou. Het klinkt raar, maar wanneer je een koude douche neemt zal je lichaam aan het werk gaan en je opwarmen. Dit blijft ook na het douchen zo, waardoor je het de eerste paar minuten niet koud zal hebben in bed.

Bovendien is een koude douche goed voor je huid en zal het de bloedcirculatie verbeteren. Ook val je af van een koude douche. Je lichaam verbrandt namelijk extra energie om je weer op te warmen. Wanneer je regelmatig een koude douche neemt bouw je bovendien een anti-kou schild op, hierdoor kun je op lange termijn beter tegen de kou.

5. Zorg dat je slaapkamer de juiste temperatuur heeft

Heb je het koud, doordat het koud is in je slaapkamer? Een koude slaapkamer kan makkelijk verholpen worden door de verwarming even aan te zetten. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale temperatuur voor een slaapkamer 18 graden Celsius is. Bij deze temperatuur slaapt men gemiddeld het fijnst. Dit kan uiteraard per persoon wat verschillen. Het is aan te raden om de radiatoren niet de hele nacht aan te zetten, maar uitsluitend voordat je je bed in kruipt.

Cadeautip: Heeft je partner het vaak koud in bed? Dan is de Hartvormige Warmtezak het ideale cadeau!

 

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Met de knop 'instellingen' kunt u aangeven welke soorten cookies u wilt accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen