Home / Gezondheid / Hoofdpijn / Wat te doen tegen hoofdpijn: de oorzaken en oplossingen

Wat te doen tegen hoofdpijn: de oorzaken en oplossingen

Hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Een vervelende pijn die je dagelijkse bezigheden kan bemoeilijken. Maar hoe kan hoofdpijn zo ineens ontstaan? En belangrijker nog: wat kun je ertegen doen? Lees snel verder en ontdek de acht gouden tips tegen je hoofdpijnklachten!

Wat zijn de oorzaken van hoofdpijn?

Hoofdpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. De vaakst voorkomende oorzaken van hoofdpijn zijn stress op het werk en een tekort aan slaap. Maar ook een verkeerde zithouding kan de oorzaak zijn.

In de wintermaanden hebben mensen ook vaak last van hoofdpijn, dit komt voornamelijk door de temperatuurwisselingen. Ook zijn er mensen die alleen in het weekend hoofdpijn hebben. Dit komt meestal omdat zij doordeweeks veel cafeïne drinken en dit in het weekend niet doen. Het lichaam kan deze verandering dan niet aan.

Kortom: er zijn veel verschillende oorzaken van hoofdpijn. Er is niet één bepaalde oorzaak aan te wijzen, wat het in sommige gevallen lastig maakt om te verhelpen. Heb je vaak last van hoofdpijn en maak je je zorgen? Ga dan even langs de huisarts.

8 gouden tips tegen hoofdpijn

1. Drink veel water om uitdroging te voorkomen

Uitdroging is een van de meest voorkomende oorzaken van hoofdpijn. Daarom is het ook erg belangrijk om veel te drinken. Drink echter geen ijskoud water, want dit kan averechts werken. De hoofdpijn zal dan weer meer toenemen. Ook regelmatig en gezond eten is belangrijk tegen hoofdpijn.

2. Regelmatig slaapritme tegen hoofdpijn

Wanneer je slaaproutine verandert, heeft je lichaam tijd nodig om hieraan te wennen. Omdat het niet altijd de tijd krijgt, gaat het lichaam protesteren en krijg jij hoofdpijn. Zorg voor een regelmatig slaapritme om hoofdpijn te voorkomen.

3. Leg iets kouds op je voorhoofd

Waar een glas ijskoud water de hoofdpijn verergert, kan iets kouds op je voorhoofd juist heel erg helpen. Een oogmasker kan hier goed bij helpen. Dit product zal zorgen voor ontspanning, wat de hoofdpijn zal laten wegnemen. Wanneer de hoofdpijn veroorzaakt wordt door stress, kan een warm masker juist beter helpen. In de meeste gevallen is een koud masker echter aan te raden.

Oogmasker warmtepad4. Vermijd beeldschermen

Vooral als je al last hebt van hoofdpijn, zullen digitale schermen de pijn alleen maar verergeren. Dit kan ook samenhangen met je houding. Wanneer je de hele dag achter een computer zit, kan het zo zijn dat er spieren in de nek en/of schouders vast komen te zitten. Ook dit kan hoofdpijn veroorzaken.

Zorg dus voor een goede houding, en neem regelmatig pauze om je ogen en lichaam te laten rusten van beeldschermen. Hierbij is het vooral aan te raden om een rondje te wandelen. Dit kan namelijk endorfine vrij maken, wat pijnverminderend werkt.

5. Gebruik een pijnstiller tegen de hoofdpijn

Wanneer je de hoofdpijn aan voelt komen, kun je direct een pijnstiller innemen. Deze zal na een tijdje de verergering tegengaan, aangezien het even duurt voordat ze werken. Gebruik pijnstillers echter niet te vaak, want dan kun je een medicatie-afhankelijke hoofdpijn ontwikkelen.

6. Neem een douche tegen spanningshoofdpijn

Wanneer je last hebt van spanningshoofdpijn, kan een warme douche je helpen. Een warme douche zorgt er namelijk voor dat je ontspant en dat je spieren losser worden. Ook verwarming van je nek kan al helpen. Heb je geen zin of tijd om te douchen? Gebruik dan een nek en schouder warmtezak.

nek & schouder warmtepad7. Zorg voor frisse lucht in huis

Het gebruik van chemische schoonmaakmiddelen en luchtverfrissers in huis kunnen hoofdpijn veroorzaken of verergeren. Ook een droge lucht is niet goed voor de hoofdpijn, vooral bij het slapen. Aan te raden is om een luchtbevochtiger neer te zetten in je slaapkamer, voor een betere verluchting. Vergeet daarbij niet om regelmatig je huis te ventileren!

8. Neem voldoende rust om te herstellen

Heb je hoofdpijn? Zoek een rustige en donkere plek op waar je even rustig kunt liggen. Aan te raden is om tien minuten lang in een donkere ruimte tot rust te komen. Probeer te ontspannen en verzet je gedachten. Zo wordt de zintuiglijke overbelasting geminimaliseerd, en zal de hoofdpijn afnemen.

Als je deze tips gebruikt zullen je hoofdpijnklachten aanzienlijk verminderen! Ben je geïnteresseerd in warmtezakken? Neem dan eens een kijkje in ons assortiment. Ook kun je contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Met de knop 'instellingen' kunt u aangeven welke soorten cookies u wilt accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen