Home / Gezondheid / Griep / Wat helpt tegen griep en hoelang moet ik uitzieken?

Wat helpt tegen griep en hoelang moet ik uitzieken?

wat helpt tegen griep

De griep komt nooit goed uit. In de koude wintermaanden zijn we meer bevattelijk voor een griep dan in de zomer, maar hoe ontstaat de griep eigenlijk? En misschien nog wel belangrijker, wat kun je ertegen doen? Wij hebben het voor je uitgezocht!

De oorzaak van griep

Griep wordt veroorzaakt door het besmettelijke influenzavirus. Dit virus kan verspreid worden via vochtdruppeltjes bij het hoesten en/of niezen, maar bijvoorbeeld ook via lichamelijk contact of contact met voorwerpen. De bekendste voorbeelden zijn het schudden van de hand, het aanraken van een deurklink of een telefoon. Uit onderzoek blijkt dat iedere vierkante centimeter van je telefoon ruim 25.000 bacteriën bevat. Een toiletbril is doorgaans schoner…

Wanneer iemand met het influenzavirus iets vastpakt met zijn ongewassen handen, kan het virus tot vier uur lang op die plek overleven en iemand anders besmetten. Dit hoeft gelukkig niet altijd zo te zijn. Het is ook mogelijk om in aanraking te komen met het virus, maar dat het je niet besmet. Dit hangt af van je immuunsysteem en conditie. Ook is het effect bij ieder mens verschillend.

De symptomen van griep

Er zijn een aantal veelvoorkomende symptomen die gepaard gaan met de griep. Denk aan:

  • koorts
  • moeheid
  • spierpijn
  • hoofdpijn
  • keelpijn
  • lichte misselijkheid
  • droge hoest
  • koude rillingen.

Deze symptomen zullen de eerste drie dagen van de griep langzaam beginnen en vervolgens verergeren.

Verklein de kans op griep

Onder het devies ‘voorkomen is beter dan genezen’ zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de kans op griep te verkleinen. Zo is het belangrijk om regelmatig je handen te wassen. Doe dit met water en zeep om de kans op besmetting te laten afnemen. Breng je vingers bovendien zo weinig mogelijk in de buurt van je mond of ogen, dit zijn plekken die erg besmettelijk zijn.

Hiernaast is het belangrijk om gezond te leven en voldoende te slapen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen die minder dan 7 uur per nacht slapen meer kans op griep hebben dan mensen die 8 uur of langer slapen. Bovendien verbeter je met gezond eten je immuunsysteem. Ook met dagelijkse beweging versterk je je immuunsysteem. Naast deze maatregelen kun je ook een griepprik nemen om de kans op griep te verkleinen.

Wat te doen bij griep

Als je toch besmet bent geraakt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk van die nare griep af. Daarom hebben wij uitgezocht wat de beste manieren zijn om van de griep af te komen:

  1. Drink veel water en neem aspirine

Als je last hebt van griep kun je ook last krijgen van diarree, zweetaanvallen en overgeven. Hierdoor verlies je veel vocht. Het is dan ook belangrijk om veel water te drinken om je vochtniveau weer aan te vullen. Hiernaast helpt soep goed tegen griep. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat kippensoep de griepklachten aanzienlijk vermindert.

Een paracetamol kan wonderen doen wanneer je griep hebt. Neem de paracetamol in voordat je gaat slapen en je zult de volgende dag al veel minder last hebben van je griep. Maar word hierdoor niet overmoedig, houd wel nog voldoende rust.

 

warmtepads

  1. Gebruik warmtepads

Warmtepads zijn erg handig tegen bepaalde symptomen van griep. Deze pads zijn zowel koud als warm te gebruiken en kunnen helpen tegen onder andere spierpijn. Ook is een oogmasker te gebruiken tegen koorts. Als je temperatuur hoger is dan normaal, kun je de warmtepad het beste als koud kompres gebruiken.

Griep kan ook spierpijn veroorzaken. Ook hier zijn warmtepads ideaal tegen de pijnklachten. Zo kun je de nek & schouder warmtezak gebruiken tegen spierpijn in je nek, schouder en bovenrug. Met een handwarmer kun je bovendien elke pijnlijke plek op je lichaam verlichting bieden.

  1. Houd voldoende rust

Ook al gaat het tegen onze mentaliteit in, het is toch echt aan te raden om rust te houden bij griep. Ziek zijn kost namelijk energie, waardoor het belangrijk is dat je niet teveel doet. Je lichaam heeft immers alle energie nodig om te herstellen. Des te meer je rust neemt, des te eerder ben je van je griep af. Rust is het belangrijkste geneesmiddel tegen griep!

  1. Ziek goed uit

In tegenstelling tot een verkoudheid is het bij griep belangrijk om goed uit te zieken. Het begint met drie dagen waarin je langzaamaan de eerste symptomen van griep zult merken. Vervolgens ben je een dag of drie echt ziek, daarna is het erg belangrijk om nog minstens twee dagen uit te zieken. Let op, dit is over het algemeen genomen. Het is per persoon verschillend, de ene persoon herstelt sneller dan de ander.

Toch zijn die twee dagen uitzieken erg belangrijk. Ook al voel je je 100% fit, dan nog heeft je lichaam die twee dagen extra rust nodig. Anders is de kans aannemelijk dat je weer ziek wordt. Denk vooral nog niet aan sporten, maar wacht het liefst nog een dagje.

Grootmoeders tips

Door de levenservaringen van alle grootmoeders in Nederland weten we dat we griep niet alleen tegen kunnen gaan met medicijnen. Met deze slimmigheden kun je jezelf wapenen tegen de griep.

  1. Gemberthee, kruidenthee en kippenbouillon

Gemberthee is een wondermiddel tegen keelpijn, koude rillingen en een verstopte neus. Kook het water en voeg daar een paar kleine stukjes gember aan toe. Voeg na het inschenken van de thee nog een paar druppels citroensap en een eetlepel honing toe.

Kruidenthee werkt ontstekingsremmend, verlicht pijn en voorkomt een verstopte neus. Hiernaast laat kruidenthee je transpireren, zo kun je de bacteriën eruit zweten. Er zijn verschillende manieren om kruidenthee te maken, dus kies je favoriete kruidenmix en drink een heerlijk kopje kruidenthee voor het slapen gaan.

Zitten je neus en borst voor je gevoel helemaal vol met snot? Dan is een kippenbouillon een goede uitkomst. Zet een pan met water op, gooi er kippenbouillon, ui, knoflook, honing en een stukje gember aan toe. De stoom zorgt van buitenaf voor verlichting van de verstoppingen en het drankje zelf zorgt van binnen voor een herstellend effect.

  1. Vlierbessen

Volgens oma’s wijsheden versterkt het siroop van de vlierbes het immuunsysteem. Een paar eetlepels vlierbessensiroop versterken je lichaam, waardoor je sneller hersteld van de griep.

  1. Zeezout

Pijn in de keel? Gorgel met zeezout en je bent er met met de kortste keren vanaf. Gooi simpelweg een eetlepel zeezout in een glas water, roer het geheel en gorgel een paar minuten lang. Het beste is om ongeveer vier keer per dag te gorgelen.

  1. Knoflook en ui

Voor iedereen met een verstopte neus is dit een echte aanrader. Vanwege de sterke geuren zijn knoflook en ui niet bij iedereen favoriet, maar ze deze geuren hebben een positief effect op je verstopte neus en luchtwegen.

Eet je beide liever niet? Dan biedt een stoombad met knoflook misschien een goede opkomst.

  1. Siroop

Dit is een oplossing voor een pijnlijke keel, vastzittende hoest en kriebelende hoest. De hoest zal niet onderdrukt worden, hoesten houdt namelijk de luchtwegen schoon. Wel zal de hoest verminderen, waardoor je er minder last van hebt. Maak een mengsel van twee eetlepels honing en twee eetlepels zonnebloemolie. Roer deze goed door elkaar en neem hier af en toe een theelepeltje van.

Last van de griep?

Heb je last van de griep? Neem dan een kijkje in ons assortiment van warmte pads. Onze warmte pads zorgen ervoor dat je minder lang last hebt van de griep. Ook voor andere klachten zoals spierpijn, gewrichtspijn, een slechte nachtrust en kou zijn warmte pads de ideale oplossing!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Met de knop 'instellingen' kunt u aangeven welke soorten cookies u wilt accepteren.

Privacy policy | Sluiten
Instellingen